skrive hva selve nyheten er i overskriften? Er det ikke det som er poenget med overskrifter? VGs første oppslag om bombeattentatet i dag:
.
Alle kjenner jo noen som er på ferie et sted i syden, og for å sikre maksimalt antall klikk unnlater avisen å fortelle hvilket sted det er snakk om. Man må klikke seg videre til artikkelen for å finne ut om noen av ens familie eller venner kan være rammet. Sånt blir det trefftall og annonseinntekter av.
Etter å ha konstatert at A) det var på Mallorca, og B) det var to spanske politimenn som ble drept av en bilbombe, puster man kanskje lettet ut. Det litt pussige er at i den grad man blir irritert over å bli skremt på denne måten, for det er nå engang ikke pent å skremme folk unødvendig, glemmer man det fort. VGs avisdesk fortsetter sine glade dager, og neste gang faller man for det samme.
Spørsmålet er hvor langt VG greier å trekke dette? Hvis det blir atomkrig ser jeg for meg følgende oppslag:
.
Flere avisoverskrifter kan sendes til h@spredet.no.
Her er VGs artikkel om bilbomben.
jess
July 30, 2009 at 9:49 pm
Jeg er faktisk utrolig enig med deg. Kjæresten min er i magaluf nå og at dem faen ikke klarer å skrive HVOR den jævla bomben sprang klart og tydelig i overskrift 1 eller 2 er syyyyykt irriterende.. FY VG!
Leah
July 31, 2009 at 10:23 pm
Er så enig. Takker for at du gjør det klinkende klart for VGs journalister og andre hva hensikten med slike formuleringer er.
elin
August 3, 2009 at 11:54 am
Det er mulig, selvsagt. Men fordi det “kjære” markedet rår, er det en fordel at folk blar mest mulig,for da får de noen flere reklamer inn i øyekroken. Kynisk,men kan man tjene noen kroner på andres ulykke og forvilelse, skitt samma.