Hallo! Se her! Er det virkelig ikke mulig å..

Posted on by 3 comments

skrive hva selve nyheten er i overskriften?  Er det ikke det som er poenget med overskrifter? VGs første oppslag om bombeattentatet i dag:

(Faksimile fra vg.no 30/8 kl 15)

(Faksimile fra vg.no 30/8 kl 15)

.

Alle kjenner jo noen som er på ferie et sted i syden, og for å sikre maksimalt antall klikk unnlater avisen å fortelle hvilket sted det er snakk om. Man må klikke seg videre til artikkelen for å finne ut om noen av ens familie eller venner kan være rammet.  Sånt blir det trefftall og annonseinntekter av.

Etter å ha konstatert at A) det var på Mallorca, og B) det var to spanske politimenn som ble drept av en bilbombe, puster man kanskje lettet ut.  Det litt pussige er at i den grad man blir irritert over å bli skremt på denne måten, for det er nå engang ikke pent å skremme folk unødvendig, glemmer man det fort. VGs avisdesk fortsetter sine glade dager, og neste gang faller man for det samme.

Spørsmålet er hvor langt VG greier å trekke dette?  Hvis det blir atomkrig ser jeg for meg følgende oppslag:

(SpreDet.no)

(SpreDet.no)

.

Flere avisoverskrifter kan sendes til h@spredet.no.

Her er VGs artikkel om bilbomben.

Category: Samfunn, Seriøst

3 comments on “Hallo! Se her! Er det virkelig ikke mulig å..

  1. Jeg er faktisk utrolig enig med deg. Kjæresten min er i magaluf nå og at dem faen ikke klarer å skrive HVOR den jævla bomben sprang klart og tydelig i overskrift 1 eller 2 er syyyyykt irriterende.. FY VG!

  2. Er så enig. Takker for at du gjør det klinkende klart for VGs journalister og andre hva hensikten med slike formuleringer er.

  3. Det er mulig, selvsagt. Men fordi det “kjære” markedet rår, er det en fordel at folk blar mest mulig,for da får de noen flere reklamer inn i øyekroken. Kynisk,men kan man tjene noen kroner på andres ulykke og forvilelse, skitt samma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *