Ville teorier om Postens logo

Over hele landet spekulerer folk på meningen med Postens nye logo. Her er noen flere teorier..
.
.
.
.
.
Øyne som leter?
(SpreDet.no, etter en ide av Rune H. Johansen)

(SpreDet.no, etter en ide av Rune H. Johansen)

En film?

(Håvard, SpreDet.no)

(Håvard, SpreDet.no)

Fordekt ostereklame?

(Håvard, SpreDet.no)

(Håvard, SpreDet.no)

Postugle?

(Åsmund Johansen)

(Åsmund Johansen)

Bare ost?

(Herr Skurk)

(Herr Skurk)

Eller noe helt, eh, mystisk…?

(Innsendt av NN)

(Innsendt av NN)

Et dataspill?

(Ingvald)

(Ingvald)

.

Pakke-man. (SpreDet.no, etter forslag fra lesere i kommentarfeltet under.)

Julefrimerker

(Jørn Bråten)

(Jørn Bråten)

Eller… jordens undergang??

Posten + CERN = Skummel teori... (Helge Skeie)

Posten + CERN = Skummel teori... (Helge Skeie)

Flere bilder kan sendes til h[A]spredet.no.

PS: Jeg synes faktisk ikke logoen er så dum. Man venner seg til det meste. Og bring.com er ikke noe dårlig utgangspunkt for å erobre markedsandeler der ute i verden. Men i mellomtiden kan det være fint å få utløp for litt generell misnøye, det er sikkert sunt. Så fortsett gjerne å klag.

Mer humor? Se forsiden på SpreDet.no

– – – – – – – – – – – –

SERIØST:

Et tips hvis du skal kommunisere noe: Tenk litt på mottakerens situasjon.

Da Posten skiftet logo sendte de ut pressemelding. Mest om symbolikken i designen, fargevalgene, og at de to logoene er tvillingsjeler og viser bedriftens kjerneverdier.  Dette gjentok seg i avisoppslag, man prøvde å formidle de mer finstemte sidene.

Problemet er at dette er ikke folk veldig interessert i.

Journalistens første spørsmål vil ikke være “Hva symboliserer det hvite feltet i midten?”  Det vil være “Hvor mye koster faenskapet?”

Folks første reaksjon på nyheten vil ikke være “Det er jammen utradisjonelt av et logistikkselskap å velge en grønnfarge i posisjoneringen”.  Det er “Nå har staten og politikera kasta bort noen hundre millioner på noe unødvendig tull nå igjen!”.

Nå har Posten faktisk en rekke gode grunner til å investere i fornyelse. De har bare ikke kommet så godt fram. (Forslag til ledelsen: Gjør noe så enkelt som å gi oss de ti beste argumentene godt synlig på posten.no)

For å nå folk er det dialoger som gjelder. Hvis man ikke er invitert med – ja, da er det lettest å stå på utsiden og kritisere.

For at budskap skal spre seg folk i mellom trengs det historier, i betydningen “gode” og ekte fortellinger.  “Fargevalg og kjerneverdier” er ingen historie. Men “300 mill.” er en historie. Uten gode historier vil folk finne andre ting å skravle om.

Symbolikk og festtaler kan gi mening internt. Men husk at andre ikke er like interessert i deg og ditt som du er selv. Eller hva tror du, kjære leser?

Se også: Lanseringsdagen fikk jeg en gave av Posten jeg ikke skjønte, les mer i Frimerkene jeg ikke merket (Seriøst)

– – – – – – – – – – – – –

13 comments on “Ville teorier om Postens logo

  1. Utrolig bra! 😉

  2. Hahaha 😀 bra!

  3. […] finner vi sånne fine ting? Jo, fra SpreDet. Gå og les mer der, dere. please wait…Rating: 0.0/7 (0 votes cast) Likte du denne saken? Del […]

  4. Min første tanke gikk til Pacman… Ser for meg Pacman som løper rundt og gjemmer seg for DHL, UPS og de andre, og spiser små pakker… 😉

  5. så rart og morsomt. Min første tanke var også en spisende Pacman. En generasjonsgreie, eller rett og slett en litt for grafisk designer

  6. Pacman: OK, gi meg 5 minutter, skal prøve å lage noe kjapt. Takk for forslag.

  7. Haha, goatsen var genial. 😀

  8. Det jeg syns er rart er at når jeg nå ser på svanesk tv4 har posten der også samme logo… Er det snakk om fusjon en gang?

  9. Camilla: Sikker på at du ikke så en reklame for Bring, som er bedriftdelen av posten? De opererer så vidt jeg vet over hele norden.

  10. synes logoen minner mistenkelig om en encellet organisme,det er da ganske frekt å stjele denne kulefasongen

  11. Gamle gode posthornet er skiftet ut med en lur.
    Det tok Posten 350 år bygge merkevaren Posten.
    Det tok et svenskt designbyrå 5 minutter å ødelegge 350 års historie. Historieløst av Posten, som tillater degererte halvaper lage en logo, som sier NULL.
    Hva om Coca-cola skiftet ut sin logo med noe intetsigende,
    og kalte firmaet Drikk, slik som “firmaposten” kaller seg bring. Å gå fra egennavn til verb.
    Og postfolk lever nå for å levere.
    Dum-dummere-Posten.

  12. […] har vi publisert oppsiktsvekkende bilder både med ville teorier om Postens logo og fra partikkel-eksperimentene i CERN. Her ser du teorien som kombinerer disse to begivenhetene […]

  13. Julius bør ta seg en kikk på de Postbilene som er omprofilerte og sammenlikne dem med de gamle. Da ser man hvor sårt tiltrengt en modernisering var. Og det ville vært helt idiotisk å skulle kalle seg Posten i Sverige og Danmark. Der har man jo sine egne postvesen, som attpåtil slår seg sammen. I Norge eier Posten Sverige TollPost Globe – er det noen som ser familielikheten?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *