Trafikk-kampanjer som Crowdsourcing?

Posted on by 0 comment

SERIØST:
Råkjøring, promille etc: Trafikkulykker er tragisk for de involverte og deres familier. Det er også dyrt, for myndigheter og forsikringsselskaper. (En enkelt ryggmargsskadet koster rundt 40 millioner) Staten har hvert år infokampanjer rettet mot spesielt unge menn, uten at det ser ut som de har stort gjennomslag.

Min teori: Kidsa bør lage kampanjene selv. De smarteste kidsa er morsommere og smartere enn de som sitter i departementene og i reklamebyråene. Og det er et naturlig instinkt for unge å ikke høre på det foreldregenerasjonen sier. Vil slike kampanjer lages som open source-prosjekter i fremtiden, slik 1000 hoder er et forsøk på?

Et konkret prosjekt kunne være å lage en pakke med informasjon. Slik saken ser ut fra departementets ståsted. Mye info, mye tall, åpenhet om hvordan tradisjonelle kampanjer (ikke) virker og hvordan man har tenkt tidligere. Legge ut for nedlasting. Hvilken strategi velger du? Nesten som et spill. Vinnerne får hjelp til å sette tiltak / en kampanje ut i livet. Og premien er ikke noen tusenlapper, men feks en million. (eller hvorfor ikke en luksusbil?)

Hva tror du: Ville en slik kampanje blitt en nyhet, noe folk snakket om? Hva ville ulempene vært?

(Fotofikling: Arnt Storeng)

(Fotofikling: Arnt Storeng)

Et parallelt eksempel kan være kampen mot tobakkindustrien. De fleste tenåringer har lenge visst det er farlig å røyke. Men saken er jo at det som er farlig også er forlokkende, spesielt når det kobles mot en form for opprør. Før begynte ungdom å røyke for å gjøre opprør mot “The Man” (systemet, faren din, foreldrene, etc). Man lagde kampanjer som “Think. Don’t smoke”. Men fornuften har sine begrensninger. Først da budskapet ble lagt fram så det var tobakkfirmaene som fremsto som “foreldregenerasjonen” ble det nedgang i dødeligheten i USA. Nå er det vanligere å gjøre opprør mot “The Man” ved å la være å kaste bort penga på røyk.

Jeg skjønner at det er gøy å kjøre bil fort. Og det er grenser for hvor fornuftig og ansvarlig man skal være hele tiden. Men er det en fjern tanke at man kan få mindre av den livsfarlige råkjøringen – og kjøring i fylla – ved å peke på at: Det dere gjør der er strengt tatt ikke noe opprør, sånn holdt faren din på også? Jeg tenker at budskap som kommer fra andre du kjenner vil bli mottatt på en annen måte, og skape flere samtaler, enn når noe kommer fra den treige Staten. Kampanjer som ser ut som de er kampanjer stiller med et handicap i utgangspunktet.

Uansett har statlige infokampanjer ikke endret seg mye siden man startet med sånt. Det kan iallfall være verdt å se på nye innfallsvinkler. Kan man feks legge til rette for mashups av forskjellige offentlige datastrømmer? Obama og co. gjør forsøk i den retningen nå.

NB: Denne artikkelen er også lagt ut som oppgave på 1000 hoders gruppe på Facebook.

VG: Frykter minst 70 drepte i sommertrafikken

Category: Samfunn, Seriøst

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *