Google har humor

I næringslivet har det tradisjonelt ikke vært mye rom for tull og tøys. (Hvis man da ikke tar med reklamens absurde løfter til kundene.) Dette er i ferd med å endre seg. På nettet føles det riktig med en mer uformell samtale med brukeren, og humor har sin naturlige plass som ett av flere virkemidler i kommunikasjonen.

Google har i dag 20.000 ansatte, og en markedsverdi på noen hundre milliarder dollar.  Selskapets virksomhet har fra starten vært preget av en form for lekenhet, hånd i hånd med et profesjonelt fokus på å levere nyttige og nyskapende tjenester.

Se for eksempel Googles eget forsøk på å forklare hvordan søke-teknologien deres virker: Hemmeligheten er selvfølgelig at de bruker duer.

pigeonrank-500

Siden er fra 2002, og ligger ennå på www.google.com/technology/pigeonrank.html (her er en norsk oversettelse – gjort med Googles eget oversetterverktøy). Legg merke til at teksten ikke bare er vås, det er en godt laget parodi som tangerer virkeligheten og sparker litt i ulike retninger. Det er en “inside joke”, som gir mening, huskes og snakkes om blant de man ønsker å nå.

Eksemplene er mange på at selskapets ansatte har moret seg med forskjellige spøker – og ikke minst fått lov til å realisere dem. Et søk på “the answer to life, the universe, and everything” gir fasitsvaret “42”. 1. april 2008 ble alle videolenkene på forsiden av YouTube (eies av Google) omdirigert til å vise Rick Astley’s sang Never Gonna Give You Up. Og grensesnittet til søkemotoren er tilgjengelig på flere tullespråk, blant annet mumlingen til den svenske kokken i Muppet Show.

Her er en oversikt over Googles tullenyheter og aprilspøker.

SERIØST: Finnes det eksempler at norske selskaper har “humor”, eller gir inntrykk av å ha det?

Category: Enkelhet, Reklame, Seriøst

2 comments on “Google har humor

  1. Herved litt flisespikkeri: 42 er ikke svaret om livet, universet og alt sammen! Det er derimot svaret på spørsmålet om livet, universet og alt sammen! Så er spørsmålet hva dette spørsmålet egentlig er 😉

  2. http://www.youtube.com/watch?v=hgbtVR2Qrco

    Det var Statkraft som spøkte med at framtidens energi ville hentes fra stjernene, såkalt stjernekraft som skulle tas opp. Det hele var et stort pr-stunt, med både en gjennomført tv-raklame (Knut Jørgen Røed Ødegaard ble med), nettside og det hele.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *